Comunicat ANAF privind rambursarea TVA si activitatea de control, in perioada starii de urgenta

În luna martie 2020, ANAF a restituit TVA în valoare de aproape 4 miliarde de lei, aferente unui numar de 24.526 deconturi (fața de 1,6 miliarde de lei media rambursarilor din primele douã luni ale anului 2020).

De la data declararii starii de urgența, ANAF a accelerat procesul de rambursare a TVA prin relocarea personalului implicat în acțiunile de control suspendate. Totodatã, ANAF a desfașurat campanii în rândul contribuabililor care au solicitat rambursarea de TVA, pentru a fi pregatite cu rapiditate compensarile și restituirile de taxe, necesare în derularea procedurii de rambursare.

În vederea implementarii mecanismului de rambursare care vizeaza soluționarea rapida a deconturilor de TVA, ANAF a elaborat un proiect de act normativ care se afla în prezent în circuitul de avizare interna.

În aceasta perioadã, ANAF a suspendat acțiunile de control fiscal, cu excepția verificarilor aferente soluționarii rambursarilor de TVA cu control anticipat, a acțiunilor de control care pot fi continuate prin utilizarea unor mijloace de comunicare la distanța.

De asemenea, inspectorii din cadrul Direcției Generale Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF sunt împuterniciți sa se deplaseze pe teren pentru a verifica respectarea interdicțiilor stabilite prin ordonanțele militare. Controalele efectuate în baza ordonanțelor militare sunt verificari specifice, atribuite temporar, doar pe durata valabilitații acestora. În urma verificarilor derulate, inspectorii DGAF  au constat în cazul a 11 contribuabili încalcarea masurilor dispuse prin ordonanțele militare, aplicând amenzi în sumã de 674.000 lei.

Situațiile în care existã indicii de evaziune fiscala, ca urmare a analizei de risc, precum și cele sesizate de cetațeni, vor fi investigate de DGAF prin utilizarea activitaților specifice de la distanța.

În mod excepțional, pentru instrumentarea unor cazuri flagrante, inspectorii DGAF vor acționa pe teren pentru a aplica legea, cu respectarea normelor de protecție sanitara care se impun în aceasta perioada și a drepturilor contribuabililor verificați.

În ceea ce privește activitatea de soluționare a contestațiilor:

Conducerea ANAF a aprobat ca pe perioada starii de urgența susținerea contestației sa poata fi realizata în fața organelor de soluționare a contestațiilor și prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare la distanța/telefon, iar Direcția Generala de Soluționare a Contestațiilor din cadrul ANAF menține legatura permanent cu contribuabilii pentru gasirea celor mai bune soluții. Procedura de soluționare contestații va continua în perioada starii de urgența, iar minutele întocmite cu ocazia susținerii contestației, în care sunt consemnate susținerile contestatorului, vor fi comunicate de cãtre ANAF tot prin mijloace de comunicare electronica.

În ceea ce privește scutirea de taxe vamale și TVA pentru importuri destinate combaterii COVID-19:

Ministerul Finanțelor Publice a solicitat Comisiei Europene autorizarea pentru a putea aplica scutiri de taxe vamale și TVA pentru importurile destinate prevenirii și combaterii raspândirii coronavirusului COVID-19, iar Comisia Europeana urmeaza sa emita decizia de aprobare la finalul acestei saptamâni.

Totodata, Guvernul a aprobat prin Ordonanța de Urgențã nr. 33 din 26 martie 2020, ca în cazul persoanelor impozabile, înregistrate în scopuri de TVA, sa nu se faca plata efectiva la organele vamale a TVA pentru importul de medicamente, echipamente de protecție, alte dispozitive sau echipamente medicale și materiale sanitare, care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea și combaterea COVID-19.

Organele vamale nu solicita plata TVA în vamã pentru importurile acestor produse pe toatã durata starii de urgența și 30 de zile de la data încetarii acesteia.

Taxa aferenta acestor importuri realizate în cursul perioadei fiscale se evidențiaza de catre importatori în decontul de TVA, atât ca taxa colectata, cât și ca taxa deductibila.

 „ANAF asigura colectarea veniturilor bugetare și deruleaza procedurile de administrare fiscala pentru ca Bugetul Statului sã fie permanent alimentat în vederea asigurarii resurselor necesare funcționarii sistemului medical, armatei, poliției, serviciilor de asistența sociala și multor altor activitați esențiale ale Statului Român.

În nicio țara din lume, sistemul nu poate funcționa fara îndeplinirea obligațiilor fiscale ale contribuabililor și fara spiritul civic al acestora, mai ales în prezent, în condițiile declararii starii de urgența!”, se arata in comunicatul ANAF.