În cadrul ”Dezbaterii post-Biofach 2019 – Cum recalibrăm strategiile de export pe baza noilor informații din piață”, eveniment organizat în data de 5 martie 2019, de USH Pro Business în parteneriat cu Asociația Inter-Bio, clusterele Bio Danubius, Bio Concept Valea Prahovei, BioNEst și ACEX, firmele prezente, reprezentând domenii precum agricultura ecologică, producători de miere ecologică, produse alimentare ecologice, uleiuri ecologice din semințe, cereale ecologice, îngrășăminte și fitosanitare ecologice au fost extrem de receptive în a disemina informații și impresii urmare participării la târgul Biofach Nuremberg 2019. De asemenea, la eveniment au fost prezenți reprezentanți ai Institutului de Cercetare pentru Economia Agriculturii și Dezvoltare Rurală București și cadre didactice ale Universității Spiru Haret.

Concluziile generale desprinse în urma participării firmelor la târgul Biofach 2019 au fost acelea că prezența românească pe zone tematice de clustere a mărit interesul consumatorului și importatorului. Interesul crescut s-a datorat și faptului că firmele s-au prezentat ca și entități asociative precum cooperative, clustere sau consorții de export.

S-a evidențiat existența unei cereri crescute de produse noi, atât din punct de vedere al ambalajelor, cât și a produsului în sine. Aceste elemente au condus la numeroase contacte și la convingerea că prin participarea la edițiile viitoare vor putea obține comenzi de export.

De asemenea, s-a evidențiat faptul că exportul de produse ecologice presupune câștigarea încrederii partenerilor în calitatea produselor ce urmează să se comercializeze pe piețe dezvoltate unde există cerere mare. Câștigarea acestei încrederi presupune însă timp și răbdare, putere de convingere și bugete de marketing.

Alte teme de interes dezbătute activ cu participanții au fost: avantajele promovării firmelor sub brand colectiv de cluster; sprijinirea și orientarea sectorului ecologic către inovare; aspectul de internaționalizare a firmelor prin participarea la evenimente internaționale viitoare și accesul la programe de finanțare.

A fost efectuată o analiză comparativă a strategiilor de branding ale firmelor participante în Programul de cooperare elvețiano-român, proiect cofinanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul contribuției elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă. Din această analiză a rezultat că firmele din program sunt încă la început de drum privind strategia de branding și comunicare, fiind nevoie de eforturi de creștere a vizibilității lor, în special în mediul online.

Nu în ultimul rând, una dintre temele de interes a fost legată de opțiunile de export de produse ecologice existente pe piața UK & Irlanda. Pornind de la premisa că piața britanică reprezintă 3% din piața globală de produse ecologice, fiind a șaptea piață organică la nivel mondial, au fost discutate posibile canale de distribuție pentru această piață precum și modalități de pătrundere și promovare pe piață.

”Întrucât majoritatea firmelor de export prezente nu dispun de resurse suficiente pentru a pătrunde pe piață în mod individual, soluțiile pe care le-am discutat se referă la forme de promovare colectivă prin clustere și asociații care permit pe de o parte, reducerea costurilor de acces pe piețe și pe de altă parte, vizibilitatea printr-o imagine colectivă bine construită și comunicată”, a declarat Costin Lianu, Președinte Inter-Bio, director general USH Pro Business.