PREMIERĂ LA OPERETĂ: «LILIACUL»

„Liliacul” (în germană, „Die Fledermaus”) este o operetă în trei acte de Johann Strauss – fiul (25 octombrie 1825 – 3 iunie 1899), cu un libret de Karl Haffner și Richard Genée după vodevilul „Le Réveillon” scris de Henri Meilhac şi Ludovic Halévy. Premiera a avut loc la Viena, la „Theater an der Wien”, pe data de 5 aprilie 1874.

„Liliacul” (în germană, „Die Fledermaus”) este o operetă în trei acte de Johann Strauss – fiul (25 octombrie 1825 – 3 iunie 1899), cu un libret de Karl Haffner și Richard Genée după vodevilul „Le Réveillon” scris de Henri Meilhac şi Ludovic Halévy. Premiera a avut loc la Viena, la „Theater an der Wien”, pe data de 5 aprilie 1874.
Doctor Falke, prietenul domnului Eisenstein, pune la cale o farsă, pentru a se răzbuna pe acesta pentru o poveste mai veche: după un bal mascat, Eisenstein l-a lăsat pe Falke beat într-o grădină publică, îmbrăcat în costum de liliac, spre batjocura mulțimii, motiv pentru care lui Falke i-a rămas porecla de „Liliacul”.
„Să facem un exercițiu de imaginație – haideți să încercăm găsirea unei justificări pentru incredibila blazare a Prințului Orlofsky. Pornind de la premisa că prințul este sincer în plictiseala sa cronică (altfel ce rost ar mai avea toată tevatura), credeți oare că la nici 20 de ani poate cineva, oricât de bogat și de răsfățat ar fi, să nu mai găsească vreo bucurie în multitudinea de plăceri pe care i le oferă viața? Iar acest comportament hedonist mă duce cu gândul la un celebru personaj victorian, Dorian Gray, care, la rândul său, mă duce cu gândul la un alt celebru personaj victorian, Contele Dracula. Iar de la „Dracula” la „Liliacul” mai este de făcut un singur pas… în cheie victoriană, bineînțeles. Ca exercițiu de imaginație, vă invit să-l facem împreună!”  Cătălin Voineag – regizor artistic Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian”.

ACTUL I: În casa familiei Eisenstein se întâlnesc câteva din personajele principale. Dr. Falke, prietenul domnului Gabriel Eisenstein, pune la cale o farsă, pentru a se răzbuna pe Gabriel, pentru o poveste mai veche, când acesta, după un bal mascat, l-a lăsat pe Falke beat într-o grădină publică, îmbrăcat în costum de liliac, spre batjocura mulțimii, motiv pentru care lui Falke i-a rămas porecla de „Dr. Liliac”. Ca urmare, face să parvină câte o invitație la balul Prințului Orlofsky, lui Gabriel, soției acestuia, Rosalinda și Adelei, nostima subretă a familiei, din partea surorii sale, balerina Ida. Dar, începând cu noaptea Anului Nou, Gabriel are de ispășit o pedeapsă de pe urma unui proces de ultragiu, pierdut de bâlbâitul avocat Blind. Falke îl convinge însă să se îmbrace elegant, pentru întâlnirea cu „șoriceii” (cum numea Gabriel, cândva, balerinele), de la pușcărie, de fapt de la balul prințului. Adela, la rându-i, după câteva minciuni, nu tocmai bine ticluite, reușește să plece la bal, mai ales că, Rosalinda trebuia să rămână singură, pentru a face față insistențelor lui Alfred, un prieten mai vechi. După plecarea zgomotoasă a lui Gabriel, cu toate încercările Rosalindei de a nu-l primi, Alfred pătrunde în salon și se instalează ca stăpân al casei. Când vine Frank, directorul închisorii, să-l ia pe Gabriel pentru ispășirea pedepsei, confuzia este creată: Alfred trece drept Gabriel și este de acord, pentru a salva reputația Rosalindei, să meargă la pușcărie. Rosalinda, la rându-i, găsește invitația la balul lui Orlofsky, lăsată de Dr. Falke. Hotărârea este luată: va merge la bal, cum i se sugerează în scrisoare, pentru a vedea unde-și petrece Gabriel prima noapte de arest.

Ei bine, dacă vreți să aflați întreaga poveste, poftiși să vă bucurați de un spectacol de colecție, la Teatrul Național de Operetă și Musical Ion Dacian.
Premiera are loc pe 13 aprilie 2019.

„Liliacul” (în germană, „Die Fledermaus”) este o operetă în trei acte de Johann Strauss – fiul (25 octombrie 1825 – 3 iunie 1899), cu un libret de Karl Haffner și Richard Genée după vodevilul „Le Réveillon” scris de Henri Meilhac şi Ludovic Halévy. Premiera a avut loc la Viena, la „Theater an der Wien”, pe data de 5 aprilie 1874.

Conducerea muzicală: Constantin Grigore
Regia artistică și adaptarea libretului: Cătălin Voineag
Scenografia: Elisabeta Făcăianu
Coregrafia și mișcarea scenică: Elena Zamfirescu 
Asistent coregrafie și mișcare scenică: Monica Ștraț
Dirijorul corului: Aurel Muraru 
Lighting design: Bogdan Gheorghiu 
Costume: Matteo Mazzoni, Elisabeta Făcăianu
Pregătirea muzicală: Gonul Aptula, Adina Cocargeanu, Alexandru Burcă 
Coordonare tehnică: Emil Popescu
 
Eisenstein – Alfredo Pascu
Rosalinda – Doina Scripcaru
Adela – Gabriela Daha
Falke – Cătălin Petrescu
Frank – Stefan Popov
Orlofsky – Silvia Șohterus – Mărăscu
Frosch – Valentino Tiron
Alfred – Daniel Madia
Blind – Mihăiță Radu
Ida – Letiția Vlădescu
Figurație specială – Brigitta & Franciska Volsik 
Distribuţie balet:
Şoriceii: Eugenia Stoian, Oana Vâlceanu,Raisa Radamovschi, Corina Andreica, Gabriela Pojoreanu, Geraldina Petre
Cupluri: Monica Strat, Diana Marin, Camelia Ghiţă, Astrid Tomescu, Andrei Ciobanu, Octavian Ştefănescu, Lorendi Rădulescu, Ştefan Băloi
Coregraf: Elena Zamfirescu
Maestru de repetiţii: Monica Strat