Proiect de OUG pentru utilizarea trotinetelor electrice; noi prevederi

Mai multe prevederi pentru utilizarea trotinetelor electrice sunt introduse într-un proiect de ordonanță a Guvernului, care va modifica și completa Codul Rutier prin introducerea unor prevederi referitoare la utilizarea trotinetelor electrice pe drumurile publice. Noile reglementări trebuie aprobate în ședință de Guvern pentru a intra în vigoare.

 

Prin proiect se propune ca trotineta electrică să fie definită că fiind vehiculul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roți, articulat cu o bară în partea din față folosită ca dispozitiv de direcție, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric. Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani. Transportul pasagerilor este interzis.

 

Trotineta electrică oprită sau staționată pe partea carosabilă trebuie așezată lângă și în paralel cu marginea acesteia. Trotinetele electrice pot fi oprite sau staționate și câte două, una lângă alta. Echiparea trotinetelor electrice care circulă pe drumurile publice cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente este obligatorie, fiind interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare. Nerespectarea normelor privind circulația trotinetelor electrice constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni, respectiv de la 6 la 8 puncte-amendă.

 

Proiectul mai prevede totodată asimilarea în definiția de bicicletă a vehiculului cu pedale cu pedalare asistată echipat cu un motor electric auxiliar cu puterea nominală continuă mai mică sau egală cu 250 W, a cărui asistare este întreruptă atunci când ciclistul încetează să pedaleze sau este redusă progresiv pe măsură ce viteza vehiculului crește, fiind întreruptă complet înainte ca viteza vehiculului să atingă 25 km/h. Totodată, potrivit proiectului de ordonanță, vor fi asimilate pietonilor persoanele care conduc un scaun rulant de construcție specială, cele care conduc vehicule destinate exclusiv tragerii sau împingerii cu mâna, cele care se deplasează pe patine sau dispozitive cu role fără mijloace de autopropulsie, precum și cele care conduc vehicule a căror viteză maximă prin construcție nu depășește 6 km/h și sunt echipate cu un motor electric.

 

Prevederile sunt similare unui proiect de lege care se află în dezbaterea Parlamentului și care prevede, la fel, că trotinetele electrice și bicicletele vor circula în mod obligatoriu pe pistele speciale amenajate, acolo unde există, iar vârsta minimă pentru conducerea acestora pe drumurile publice, cu excepția autostrăzilor – unde sunt interzise, va fi de 14 ani. În schimb, proiectul prevedea utilizarea căștii de protecție în mod obligatoriu pentru persoanele sub 18 ani.